czwartek, 13 września 2007

Produkowane modele WSK

Motocykl model M06 produkowany w latach 1954/1958 (zasadniczo nie rózniacy sie od motocykla WFM) poczatkowo z silnikiem S01 o mocy 4,5 KM, w pózniejszym okresie z silnikiem S01-Z produkcji ZM Deba o mocy 6 KM. Motocykle M06-Z i M06-L produkowane równolegle w latach 1959/1964 rozwinieciem konstrukcji M06, w których wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych w celu polepszenia wlasnosci trakcyjnych i zwiekszenia wygody jazdy. W modelach tych zastosowano silniki S01-Z o zwiekszonej mocy znamionowej do 6,2 KM, nowe bardzo wygodne siodlo, tylne amortyzatory teleskopowe o starannie dobranych charakterystykach sprezyn i tlumieniu olejowym. W modelu M06-Z (bardziej luksusowym) wprowadzono ponadto amortyzatory teleskopowe przednie z tlumieniem olejowym, kola z pelnymi piastami, glebokie blotniki chroniace w wiekszym stopniu uzytkownika przed blotem i woda, oraz trwale i estetyczne powloki antykorozyjne (chrom). W obu tych modelach wzmocnieniu ponadto ulegla rama motocykla.
70-lecie WSK PZL RzeszówWSK PZL Rzeszów, producent silników do amerykańskiego myśliwca F-16 , świętuje 70-lecie. Wytwórnia została założona w 1937 roku przez ówczesnego wicepremiera Eugeniusza Kwiatkowskiego - w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego.
-->
Szef rzeszowskich zakładów Marek Darecki przypomniał, że zakłady zostały wybudowane w zawrotnym tempie - nie tylko, jak na tamte czasy - i wyprodukowały pierwszy silnik samolotowy. Darecki dodał, że w czasie okupacji w wytwórni remontowano silniki Messerschmittów, co - paradoksalnie - przyspieszyło rozwój firmy - podobnie jak "wymuszona współpraca" ze Związkiem Radzieckim przy produkcji napędu do MIG-15. Prezes Darecki uważa, że przejęcie WSK przez firmę Pratt & Whitney w 2002 roku wprowadziło ją do elity przemysłu lotniczego. WSK PZL Rzeszów jest liderem Podkarpackiego Stowarzyszenia Dolina Lotnicza. Skupia ono około 60 producentów tej branży z całego kraju.

środa, 12 września 2007

HISTORIA PRODUKCJI MOTOCYKLI WSK W ZAKŁADACH PZL-ŚWIDNIK


Jednym z istotnych okresów w historii PZL-Świdnik było wytwarzanie motocykli, których produkcja została zapoczątkowana w 1953 roku według dokumentacji otrzymanej z Warszawskiej Fabryki Motocykli.
W 1954 roku została wyprodukowana pierwsza partia 20 sztuk motocykli typu MO6, oznaczonych dotychczasowym znakiem WFM.